De rollen binnen de technische functie

In een van mijn video’s spreek ik over de rollen binnen de technische functie of technische dienst. In het onderstaande model vind je deze terug.

Technische functie

Wat je in veel technische diensten terug vindt is dat de rollen Maintenance-, reliability- en project engineer samen komen bij een persoon, het hoofd Technische Dienst (HTD) of Technisch manager. 

Dat is niet altijd de beste oplossing omdat die man/vrouw veel bordjes hoog te houden heeft. Het hoofd technische dienst moet juist overzicht hebben op de uitoefening en invulling van deze rollen naast het organiseren van o.a. de werkverdeling, werkvoorbereiding, technisch inkoop, technische voorraad beheer, meer jaren plannen voor onderhoud en vervangingsinvestering, enzovoorts.

De technische functie of technische dienst

Ook zie ik dat nog altijd veel technische diensten niet veel verder komen dan het reactief uitvoeren van onderhoud; brandjes blussen. Het is een soort vicieuze cirkel waarin het HTD terecht komt wanneer er geen draagvlak is voor het werk dat de technische dienst te doen heeft. Onderhoud wordt gezien als een onkostenpost. Het HTD spreekt daarbij vaak niet de taal van het management team of de directie. En het management team of directie niet de taal van de technische dienst.

De Monteurs

De monteurs verzorgen de uitvoering van zowel het oplossen van storingen (Emergency Maintenance & Corrective Maintenance) en de geplande preventieve taken (PM). 

De maintenance engineer

De maintenance engineer houd zich primair bezig met preventie; de terugkoppeling van de monteurs verwerken in het onderhoudsplan als daar aanleiding toe is (Preventive Maintenance). En kijkt naar de onderhoudbaarheid; kan ik overal goed bij voor het uitvoeren van onderhoud of moet ik wat aanpassen zodat dat beter kan. Maar ook naar de toegapaste componenten of daar verbetering mogelijk is. Ook de onderhoudsfrequentie past deze engineer aan waar nodig. 

De reliability engineer

De reliability engineer kijkt vooral naar het elimineren van frequent voorkomende storingen en zorgt voor modificaties aan de betreffende assets (Adaptive Maintenance). Soms steunt deze engineer daarbij ook op de machine leverancier. Deze engineer kijkt vooral naar de betrouwbaarheid van de assets.

De project engineer

De project engineer en ook de product development engineer bij de machine leverancier zorgen voor het elimineren van “toekomstige” storingen door de ‘lessons learned’ uit EM, CM, PM en AM mee te nemen in een nieuw ontwerp, dan spreken we van Early Equipment Maintenance.

Bekijk hier mijn video over de technische dienst:

Omdat al deze rollen tijd en aandacht vragen is het niet altijd verstandig deze rollen bij het HTD onder te brengen. Natuurlijk veel van deze mensen vinden het als ’techneut’ mooi en zijn gedreven en enthousiast om deze rollen in te vullen met hun team. Ik was aan het begin van mijn carrière ook zo’n bevlogen HTD.

Wat is de taak van een HTD (hoofd technische dienst)?

Echter binnen hun primaire taak; het zorgen voor een optimale toestand van de assets, is het niet altijd handig dat allemaal zelf te doen. Het is vaak geen dagtaak. Daarom is het zeker het overwegen waard de rollen van maintenance- en reliability engineer te combineren of in deeltijd door externe krachten te laten invullen. Het HTD krijgt dan tijd voor het sturen van werkzaamheden i.p.v. het uitvoeren daarvan Hierdoor krijgt het HTD overzicht over de status van zijn assetportfolio. 

Wanner het HTD moeite heeft om een onderhoudsstrategie neer te leggen of om de benodigde investeringen te verdedigen richting directie dan is het raadzaam het HTD (tijdelijk) te laten bij staan door een adviseur die zelf in die schoenen heeft gestaan en daardoor zowel de taal van de techneut als die van de directie spreekt en het HTD kan leren hoe je deze stappen neemt. Veel hoofden technische dienst zijn vanuit de techniek opgeklommen en hebben nooit leren managen maar kunnen wel heel goed regelen.

De taak van de bedrijfsleiding of management team

Het is de taak van de bedrijfsleiding / het management team daarin de juiste beslissingen te nemen. Zij staan immers aan de basis van de productiebehoefte piramide, ( Weet U waarom Onderhoud zo belangrijk is? – GrijsGoud Advies).

Wanneer een HTD alleen staat in zijn “strijd” om het goede te doen, dan laat het management veel kansen voorbij gaan om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Er is traditioneel veel aandacht voor het produceren, en dat is logisch want met het product kan geld verdient worden.  Met  goed onderhoud kan dat product optimaal geproduceerd worden; in kwaliteit en hoeveelheid.

Is onderhoud bij u ook een onkostenpost?

Wanneer onderhoud alleen gezien wordt als een onkostenpost waar zo weinig mogelijk geld in gestoken moet worden zal het resultaat zijn dat er juist méér geld uitgegeven gaat worden. Niet direct aan de technische kant waar wel door frequente korte stilstanden t.g.v. storingen en verstoringen, kwaliteitsproblemen, hoeveelheden afval, doorlopende energie verbruik en de overuren om de gemiste productie in te halen. Vaak zie je een in meer of mindere mate een stijgende trend in die cijfers.

Het grote nadeel is dat het management geen gespecificeerde rekening krijgt voor iedere productie stilstand met daarin alle boven genoemde kosten. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat in 2021 bij 82,17% van de bedrijven niet bekend was wat hun stilstandskosten waren (Gemiddeld € 4.860,=/hr., mediaan op € 1.000,=/hr.). Ik weet niet hoe u dat ziet maar stilstandskosten is geld dat verdwijnt door het spreekwoordelijke putje.

Verscholen kosten

Die kosten zijn allemaal verscholen, om er twee te noemen de loonkosten en de termijn nota met eindafrekening voor energie, de link wordt maar zelden gelegd naar het niet goed inrichten van het onderhoud. En het is de taak van het management dat in te zien en daar iets mee te doen zodat de technische dienst juist waarde toevoegend wordt i.p.v. een kosten post te zijn. De adviseur die het HTD bij staat kan juist de verbinding maken naar het management team en zorgen dat beide elkaars taal gaan begrijpen. Simpel gezegd; stilstandskosten zijn de doorlopende vaste-  en deels ook variabele kosten plus de gemiste winst op niet gemaakt product.

Terug naar de technische functie…

Terug naar de rollen binnen de technische functie: zorg ervoor dat uw HTD ook de eigen rol kan invullen i.p.v. als Chef monteur te opereren of alle petten op het hoofd opgestapeld te hebben. Huur die capaciteit in die je nodig hebt voor de tijd die je nodig hebt.

Zo heb je wel de lusten maar niet de volledige lasten. En die lasten worden ruimschoots vergoed door de toegevoegde waarde die jouw technische dienst dan zal leveren. Investeer in jouw hoofd technische dienst en zijn/haar team, investeer in jouw mensen en in jouzelf. 

De mensen zijn het GOUD van jouw organisatie. Investeer niet alleen met geld maar ook met tijd.

Vragen? Of wil je naar aanleiding van dit verhaal eens vrijblijvend sparren: Vraag een gratis adviesgesprek aan, mail me op info@grijsgoudadvies of bel 06 40 32 79 28.

Ook geplaats op LinkedIn door: G.J.H. Broekman, GrijsGoud Advies

Deel dit bericht:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Auteur

Picture of Gert Broekman

Gert Broekman

Picture of Gert Broekman

Gert Broekman

  • Anders naar onderhoud kijken, dat is wat ik doe

    Schrijf je in voor het laatste nieuws en updates

  • Social Media

    Categorieën

    Meest gelezen