Zoek
Sluit dit zoekvak.

Gratis E-Book

Vijf alarmbellen die aangeven dat uw onderhoud aandacht nodig heeft

Wat goed dat je meer wilt weten over het verbeteren van jouw bedrijfsresultaten. In dit E-book kun je zien welke 5 alarmbellen af gaan en een indicatie zijn dat het onderhoudsproces binnen jouw bedrijf wel wat aandacht nodig heeft. Het zijn allemaal topics die jouw bedrijf geld kosten. Deels direct zichtbaar deels verscholen omdat ze in de grote hoop meegaan en ongezien via de spreekwoordelijke achterdeur verdwijnen. 

Wil je na het lezen ervan meer weten of eens van gedachten wisselen?
Schroom niet, Je weet me nu te vinden.

DOWNLOAD MIJN E-BOOK

Vijf alarmbellen die aangeven dat uw bedrijf onderhoud nodig heeft!

Vijf alarmbellen is een E-book waarin je kunt lezen welke signalen jij kunt oppikken die een indicatie geven dat er op het onderhoudsvlak wel wat aandacht nodig is.

In vijf korte hoofdstukken komen de vijf alarmbellen voorbij die laten zien waarom ze afgaan en waarom daarvoor aandacht van jou nodig is.

Wanneer onderhoud achtergesteld wordt omdat er geen tijd voor vrijgemaakt wordt of er geen toereikend budget voor is zullen jouw assets in toenemende mate falen en tot productiestilstanden leiden. Dit zien we ook bij de onderhoudsstrategie “Run-to-fail”.

De storingen zullen in de tijd toenemen in aantal en tijdsduur. De gevolgkosten of stilstandskosten worden vaak niet gezien maar lopen per uur al snel richting de vier cijfers voor de komma. En hoe verder de falende asset van het primaire proces afstaat hoe later het opgemerkt wordt en daarmee hogere stilstandskosten tot gevolg heeft.

Storingen treden vaak op bij nacht en ontij waardoor de kosten door toeslagen vaak hoger zijn en onderdelen vaak met extra vertraging te krijgen. Wanneer je afhankelijk bent van derden voor jouw onderhoud en reparatie betekent dat wachttijden door aanrijtijden van de monteur. Ook bij “Run-to-fail” is dat een kostenverhogende factor.

Door slijtage neemt de spreiding in het eindproduct toe waardoor er meer afkeur ontstaat en daarmee meer afval. Dit soort afval betekent grondstof verlies, energie verlies en ineffectieve loonkosten. Deze afgekeurde producten kunnen soms met wat nabewerking nog goedgekeurd worden of tot een ander product verwerkt worden, hoe dan ook zijn er extra kosten mee gemoeid.


Afval kost geld, geld dat niet in de bedrijfskas blijft en daarmee zeker niet bijdraagt aan het bedrijfsresultaat.

Wanneer een machine slijt zal het energieverbruik toenemen. Maar ook kan achtergesteld, uitgesteld of niet goed uitgevoerd onderhoud leiden tot onnodig hoog energie verbruik. Dit zijn kosten die niets bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Fout smeerbeheer bijvoorbeeld is binnen de industrie verantwoordelijk voor ca. 36% van de machinestoringen. En daarmee voor 40% van de onderhoudskosten.

Wanner onderhoud niet of niet goed wordt uitgevoerd leidt dit onherroepelijk tot ongevallen en incidenten. Door de veranderende maatschappij wordt er meer en meer gelet op de handel en wandel van bedrijven als het gaat om de veiligheid voor mens en milieu.
De tolerantie voor milieu incidenten als gevolg van nalatigheid, onwetendheid en foutief of niet uitgevoerd onderhoud is verdwenen. Bij een incident van enige omvang haalt al snel de krant. En als er iets is wat jij niet wilt is dat er binnen jouw bedrijf een ongeval of incident plaats vindt. En ook wil je niet dat je daarmee de krant haalt.

Dat laatste kan zelf leiden tot zoveel aandacht waarbij imago schade een grote kostenpost kan betekenen.
Incident onderzoek heeft al tot menig tijdelijke of permanente bedrijfssluiting geleid met persoonlijke gevolgen voor de verantwoordelijk bestuurders. Verschuilen is er niet meer bij tegenwoordig.

Herkenbaar?

Wanneer je een of meerdere zaken uit de vijf hoofdstukken binnen jouw bedrijf herkend is het zaak actie te ondernemen. 

Het is echt groot alarm wanneer je géén van de vijf signalen herkent; de kans dat binnen jouw bedrijf alles op onderhoudsvlak perfect geregeld is, is in combinatie met alle uitdagingen waar hedendaagse bedrijven voor staan erg klein. 

Ga dus actie ondernemen en schakel daarbij een specialist in want zoals Albert Einstein eens zei:
We kunnen onze problemen niet oplossen met de manier van denken waarmee we ze gecreëerd hebben.

Met GrijsGoud Advies heb je zo’n specialist gevonden, en  wel een die ervaring heeft over het volledige spectrum van asset management.
Bedenk dat onderhoudsmanagement niet alleen een aangelegenheid van de technische dienst is maar ook van het management team en zeker vooral óók van de directie.