De grootste besparingen worden gerealiseerd op de tekentafel.

Assen, 26-06-2022. Zittend aan het TT-circuit in Assen realiseer ik mij tussen de races door dat bij de motorsport (overigens bij alle racesporten) alles op het vlak van asset- en maintenance management op topniveau bij elkaar komt. Allemaal ontstaan op de tekentafel.

Veiligheid – Betrouwbaarheid – Prestatie – Budget

(bron: archief Broekman Photos, 2019)   

Veiligheid

Nu hoor ik u denken “Veiligheid, bij de  motorsport?”

Ja zeker, het is een risico volle sport maar wanneer we kijken naar de verhouding crashes versus blessures dan is die ratio in de tijd aanzienlijk verbeterd.

De circuits zijn aangepast; uitloopstroken, grindbakken, protectie barriers en ga zo maar door, maar ook aan de motoren zelf zijn verbeteringen doorgevoerd, de rem handle afscherming bijvoorbeeld waardoor bij close racing niet per ongeluk de rem van de tegenstander wordt ingedrukt met een crash tot gevolg. Maar vooral ook de verplichte airbag, die de coureurs onder hun pak dragen, draagt wezenlijk bij aan de veiligheid.

Betrouwbaarheid

En dan de betrouwbaarheid; om te kunnen winnen moet je wel de finish halen. Als de motor niet betrouwbaar is val je om de haverklap stil met technische problemen. In de F1 horen we daar genoeg over. Ook onze eigen F1-held Max Verstappen kan daar over mee praten.

Prestatie

En dan de prestatie, die is deels afhankelijk van het ontwerp van de motorfiets; vermogen, wendbaarheid, stijfheid van het frame, vering en demping ga zo maar door. En de coureur levert hier zijn kennis en competenties om met de machine tot de beste resultaten te komen.

Budget

En hoe zit het met de kosten denk je nu. 

Ook in de racerij zijn er beperkingen aan het budget dat besteed kan worden. In de F1 zijn dit jaar voor het eerst budgetlimieten vastgesteld waardoor de ontwikkeling gehinderd wordt wanneer een coureur zijn auto vaak ‘opfrommelt’ tegen de vangrail.

Hoe beter het initiële ontwerp, hoe minder vaak een auto of motorfiets uitvalt, oftewel hoe beter de betrouwbaarheid en de prestaties van die auto of motorfiets zijn. Het gevolg is dat men met minder re-designs of ontwikkelingen toe zou kunnen. En hoe beter de coureur zijn auto of motorfiets kent hoe beter hij/zij in staat is deze op de weg te houden en het maximale er uit te halen.

Hoe zit dat in uw bedrijf?

Dit zelfde geldt ook voor jouw productie assets.

Veiligheid voorop

Veiligheid zou voorop moeten staan, want je wilt niet dat er een ongeval of issue ontstaat waarbij jouwe medewerkers gewond raken. Ik zeg ‘zou’ want als we eerlijk tegenover onszelf zijn dan weten we allemaal dat dit niet altijd en overal het geval is. Hoewel er wel heel veel verbeterd is.

Afschermingen, beveiligingssensoren, overbelasting beveiligingen en dergelijke komen we in toenemende mate tegen. Er is meer aandacht voor (deels verplichte) methodieken als RI&E’s, FMECA’s, RBAM etc. Er wordt dus meer naar veiligheid en de daaruit voortvloeiende risico’s gekeken. Dit komt de betrouwbaarheid alleen maar ten goede.

Het ontwerp op de tekentafel aanpassen is ‘brandpreventie’.

tekentafel

Wat ook de betrouwbaarheid ten goede komt is het ontwerp aanpassen op de gevraagde belasting. Of juist de assets iets zwaarder of met een hogere capaciteit ontwerpen of inkopen dan strikt genomen nodig is voor het proces. Waarom? Omdat dit juist zorgt voor minder ongeplande stilstanden en daarmee minder correctief onderhoud in de vorm van emergency maintenance. De technische dienst hoeft minder vaak brandjes te blussen maar is juist met “brandpreventie” bezig. Dit door gepland preventief onderhoud te doen in een vorm die passend is voor de betreffende asset en de vraag van productie. (foto archief GrijsGoud Advies)

Op de tekentafel besparen op toekomstige onderhoudskosten

Minder ongeplande stilstanden betekenen immers minder stilstandskosten in absolute zin en daarmee is op de tekentafel bespaard op de toekomstige onderhoudskosten omdat er rekening gehouden is met de belasting op de machines. Wanneer daarnaast ook gekeken wordt naar de energie-efficiënte van bijvoorbeeld toegepaste elektromotoren en smeersystemen en -middelen kan ook veel op de energiekosten bespaart worden.

Het asset kost dan in aanschaf misschien iets meer geld maar dat komt in de vorm  van lagere energiekosten, uitgespaarde reparatiekosten en grotendeels achterwege blijvende stilstandskosten en een hogere netto output heel snel terug.

Ervaring

Note: Gebaseerd op eigen ervaring durf ik te stellen dat je met bijvoorbeeld een verticale vorm vul sluit machine aan het einde van een shift 5% meer output realiseert door de machine snelheid met ca. 10% te verlagen ten opzichte van de output bij topsnelheid. 

De theorie achter deze praktijk ervaring vind je in het boek: “Plant and equipment wellness”,  Mike Sondalini, 2009

Doordat OEM’ers hun machines licht construeren om de prijs te drukken (en daar worden inkopers namelijk erg blij van en de OEM’er heeft zelf baat bij de aftersales; onderdelen en service) wordt de investering weliswaar lager en komt de ROI er beter uit maar de totale levensduur kosten van die assets zijn fors hoger.

Hoe werkt het transport tussen machines?

Naast het ontwerp van de machines moet ook goed gekeken worden naar het transport tussen de machines. Hoe kan dat zo rigide mogelijk gemaakt worden of juist hoe simpel en eenvoudig kan dat; kan er gebruik gemaakt worden van zwaarte kracht i.p.v. aangedreven transport middelen?

Hoe complexer hoe meer kosten dit in de gebruiks- of exploitatiefase tot gevolg heeft.

Dit betekent vóórdenken. En dat begint al bij het idee; stel randvoorwaarden op over bijvoorbeeld de te behalen en te garanderen uptime en de maximale onderhoudskosten als percentage van de vervangingswaarde van de asset. 

Een onderhoudsspecialist

Zo komt onderhoud al in een vroeg stadium ter sprake en wordt de eerste besparing al gerealiseerd voordat de asset gebouwd en geleverd is. Een onderhoudsspecialist  kan zijn waarde toevoegen door in het ontwerpproces te kijken naar de onderhoudbaarheid van het ontwerp dus nog voordat de “eerste steen” gelegd is! 

Vraagstukken voor de onderhoudsspecialist zijn bijvoorbeeld: 

  • Hoe zit het met de bereikbaarheid van de asset en de onderdelen daarin 
  • Hoe is de afscherming van de gevoelige componenten voor water, stof e.d.
  • Zijn afschermingen eenvoudig te verwijderen en vooral terug te plaatsen
  • Zijn de voorgestelde onderdelen goed te verkrijgen op de markt 
  • Wat kan ik daaromtrent afspreken met mijn leverancier 
  • Kunnen voor standaard componenten het merk en type ingezet worden dat al op de plank ligt zodat de voorraadkosten beperkt blijven.
  • Voldoet de installatie aan de CE-normeringen
  • Zijn de handboeken volledig en bieden zij een goede basis voor het meer jaren onderhoudsplan en het meer jaren investeringsplan (MJOP en MJIP)

Onderhoudskosten

De onderhoudskosten worden voor 80 bepaald door de keuzes en beslissingen die vóór en aan het begin van de asset levens cyclus  gemaakt worden.

De overige 20 % wordt bepaald door de onderhoudsstrategie, de competentie van het onderhoudsteam en de aandacht van het management voor onderhoud.

Een ding is zeker:

Zonder onderhoud staat de tent heel snel stil en haal jij de finish niet en mis je het prijzengeld.

Wilt u meer geld in aan uw bedrijfsresultaat toevoegen? Vraag een gratis adviesgesprek aan; Mail info@grijsgoudadvies of bel 06 40 32 79 28.

Ook geplaats op LinkedIn door: G.J.H. Broekman, GrijsGoud Advies

Deel dit bericht:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Auteur

Picture of Gert Broekman

Gert Broekman

Picture of Gert Broekman

Gert Broekman

Social Media

Categorieën

Meest gelezen